Színes világ

2021. július 5.

Tombol a nyár, tobzódunk a színekben, gondolatban a tenger zöldes- kék hullámait látjuk, a szikrázó kék éggel, az aranyszínű homokos fövennyel, miközben a narancs színű koktélunkat iszogatjuk, a sötét rózsaszín leanderek alatt.

Lehet ezt még fokozni, az erdők zöldjével, a virágos rétekkel, Van Gogh napraforgóival, a lényeg, hogy amint magunk elé képzelünk bármit is, az színes. Ez bizony tudomány. Számos elmélet látott napvilágot, hogy mik a hideg, a meleg színek, az elsődleges színek - ha valaki nem emlékszik általános iskolai tanulmányaira, emlékeztetőül: piros, sárga, kék - a másodlagos színek és számtalan kombinációjuk.

Newton már az 1600-as években felfedezte, hogy a prizma a fehér fényt a szivárvány színeire bontja. Goethe az 1800-as évek legelején alkotta meg színkörét hat színből és azt vizsgálta, hogy azok milyen hatással vannak az emberekre.

Gondolom nem lepődnek meg, ha a színelmélet kutatói közül Johannes Itten, expresszionista festőt, a Bauhaus iskola tanárát emelem ki. Megalkotta a 12 alapszínből álló színkört és az évszak típus elemzést.

Ugyanakkor, ha egy Bauhaus alkotást képzelünk magunk elé a fehér, légies árnyalatok, visszafogott színvilág, sok fém, csillogó krómozás, óriási üvegfelületek jutnak eszünkbe.

Vagy mégsem? A Bauhaus védjegyeként ismert színek, a kék, piros és sárga. Gondoljunk a Peter Keler tervezte Kandinszkij ihletésű bölcsőre, vagy a rakásolható asztalokra, amelyeket Josef Albers tervezett. a Bauhaus színeit alkalmazva,1926-27 között, amikor ő volt az iskola bútorkészítő műhelyének vezetője.

 

Akkor most, hogy is van? Sokféleképpen. Ezért szeretjük a Bauhaust. Mindig megújul, meglep, de egyben ragaszkodik az iskola által megálmodott szellemi program évtizedeken átnyúló eszméjéhez. Épületek, festmények, használati tárgyak és a mi nagy kedvencünk, a művészeti alkotásnak is beillő Junkers óra is a Bauhaus elképesztően sokszínű világába enged betekintést. A színeket az Önök fantáziájára bízom.